apr 1, 2011

Nyhavn som Temapark

International koncern planlægger udvikling af Nyhavns store potentiale som turistmagnet.

Danmarks turistikon nummer ét, Nyhavn i hjertet af København, vil nu sikre sin fremtid via et internationalt samarbejde om udvikling af området som en temapark. Læs årets APRILSNAR:

Nyhavns fremtid nu sikret som Temapark

Danmarks turistikon nummer ét, Nyhavn i hjertet af København, får nu sin fremtid sikret økonomisk via et internationalt samarbejde om udvikling af området som en temapark.

Forhandlingerne er allerede langt fremme med en udenlandsk gruppe, som ejer og udvikler temaparker andre steder i Europa, og i løbet af forsommeren vil Københavns Kommune blive præsenteret for et projekt, som delvist bevarer det historiske Nyhavnsområde, men desuden tilføjer det en række nye attraktioner for masseturismen.

Bag planerne står Nyhavnsforeningen, som samler erhvervsliv, beboere og skibsbesætninger. Baggrunden for initiativet er, at Nyhavn længe har stået i et planlægningsmæssigt tomrum, som påvirker bydelens udvikling negativt.

”Ingen har hidtil villet tage ansvaret for Nyhavn, som i dag er Danmarks turistmagnet nummer 1. Ingen myndigheder synes optaget af Nyhavns fremtid, så nu tager vi ansvaret”, understreger Nyhavnsforeningens formand, arkitekt maa Arne Gotved.

”Der ligger jo et kæmpepotentiale i fremtidig udnyttelse af Nyhavn. Et tilsvarende unikt, historisk område findes ikke andre steder i Danmark. Og de nuværende satsninger på at udnytte områdets turistmuligheder er jo meget sporadiske: der må kunne gøres meget mere for at bringe Nyhavn ud af det økonomiske dødvande”, understreger Nyhavnsformanden.

Liva 2 har sat tankerne i gang

Det er især anbringelsen af den store teater- og kontorpram Liva 2 midt i det historiske område, som har sat tankerne i gang hos Nyhavnsfolket.

”Vi ser jo allerede nu, hvordan kanalrundfarterne har økonomisk succes med at bringe omkring 900.000 turister om året ind i den maleriske og fredede kanal og kan tjene et trecifret millionbeløb på salg af selskabet til udlandet.  Liva 2 kan blive en tilsvarende vitaminindsprøjtning, som kunne tiltrække nye tusinder. Man kunne forestille sig lignende fartøjer langs kajerne med restauranter, forlystelser, spilleland og måske et livsstilshotel. Og kajerne giver jo god plads til salgsboder osv. Intet er umuligt, og Liva 2 har i hvert fald vist, at hvor der er en vilje er der en vej”, siger Arne Gotved.

Planlægnings-grundlaget for Nyhavn som ny temapark er allerede på plads. I kommunens nye Byrumsstrategi for Nyhavn er der allerede udlagt en promenade med restauranter og pramme med turistaktiviteter langs Nyhavns ”skyggeside”. Og på solsiden konkluderer kommunens plan, at Nyhavn slet ikke er udnyttet tilstrækkeligt kommercielt, men at den nederste del af kanalen ud mod havnen også bør have restauranter, natklubber og flydende turistaktiviteter. I forvejen er der også givet gunstige vilkår for forlystelseslivet gennem den såkaldte ”partyzone-ordning”.

Positiv modtagelse hos kommunen

”Så vi regner bestemt med, at vores planer bliver meget positivt modtaget af kommunen, som jo allerede har lagt de store linjer for en temapark i Nyhavn. Også kommunen må jo se i øjnene, at de ressourcestærke beboere og skatteborgere i stigende grad vælger at forlade området, lige som butikker og kontorer er ved at være sjældne. Derfor kan vi lige så godt tage konsekvensen én gang for alle og satse maksimalt på et økonomisk udbytte af de unikke seværdigheder vi har”, understreger Nyhavnsforeningens formand.

Han oplyser, at det i planlægningen indgår, at nogle af de historiske træskibe, der i dag ligger i Nyhavnskanalen, fortsat har havneplads der som led i den maritime del af temaparken. Den internationale turistkoncern PrimoAprilia har givet tilsagn om, at visse af skibene kan blive liggende som vartegn, når firmaet går i gang med at etablere Temapark Nyhavn. PrimoAprilia er kendt som ejer og operatør af temaparker i historiske byer, og et af koncernens største projekter p.t. er omdannelsen af Lagunen ud for Venedig til et turistparadis i samarbejde med Disneyland-koncernen.